A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Немиринецький ліцей Ружинської селищної ради Житомирської області
«Ти ніколи не дізнаєшся на що ти здатний, поки не спробуєш»

Формування національно -патріотичної свідомості

Дата: 30.03.2023 14:11
Кількість переглядів: 37

                             Фото без описуМіністерство освіти і науки України                          

Відділ освіти Ружинської селищної ради

Немиринецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Ружинської селищної ради Житомирської області

 

Методичний посібник з виховної роботи

 

Формування

національно-патріотичної свідомості здобувачів

освіти в системі роботи

класного керівника

 

 

 

 

 

 

Немиринці

                                 2023

                                           2

                                 Методичний посібник затверджено протоколом педагогічної ради Немиринецької загальноосвітньої школи І-ІІІ  Ружинської селищної ради Житомирської області

                              (протокол №4 від 19 грудня 2022року)

 

 

Автори:                 Боровець Наталія Михайлівна — вчитель

                                Немиринецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

 

 

Рецензенти:         Грабчак Валентина Петрівна — заступник директора з виховної роботи

 

      Методичний посібник

                Формування національно-патріотичної свідомості здобувачів освіти у системі роботи класного керівника

 

     Посібник містить матеріали для виховних годин присвячених проблемам національно-патріотичного виховання, які можуть бути використані під час організації  роботи безпосередньо з класом. Вміщені виховні матеріали сприятимуть вивченню національних і народних символів нашої держави, вихованню поваги і любові до рідного слова.                                

            Проведення запропонованих заходів сприятиме розвитку мовлення, мислення, уваги школярів. Виховуватиме повагу, любов, національну свідомість розуміння своєї причетності до долі України, її історії, національних символів  нашої держави, звичаїв і традицій українського народу.

      Робота може представляти інтерес для класних керівників, вихователів, вчителів.

                                                        

                                                                                         3                                                           

                     Зміст

  1. Вступ..............................................................................................................   4
  2. Розділ І. Формування національно-патріотичної свідомості здобувачів освіти через систему роботи класного керівника..........................................   5   
  3. Розділ ІІ. До методичної скарбнички класного керівника........................ 11

Сюжетно-рольові ігри патріотичного спрямування................................... 11

Усний журнал “Сторінками рідної природи”.............................................  29

     Вікторини.......................................................................................................  38

     Цикл бесід “Мій рідний край”.....................................................................   49

     Анкета (додаток)...........................................................................................   72

  1. Висновок ......................................................................................................   74
  2. Список використаної літератури.............................................................   75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                        

 

 

4     

                                                                                                                     

ВСТУП

Два людських винаходи можна вважати найтяжчими: мистецтво керування і мистецтво виховання

І.Кант                     Сьогодні, в умовах глибоких змін у соціальному, економічному та політичному житті України, постала проблема радикальної перебудови системи освіти, яка є основою розвитку особистості, суспільства, нації і держави, запорукою майбутнього, найбільш масштабною сферою суспільства, його політичної, соціально-економічної, культурної і наукової життєдіяльності. Перш за все є потреба у встановленні партнерських стосунків між учнем і вчителем, організація продуктивної співпраці між ними, орієнтація на потреби дитини та її психологічний стан, що можна зробити за допомогою позакласних заходів та ігрової діяльності.

Тема роботи - формування національно-патріотичної свідомості здобувачів освіти через систему роботи класного керівника.

Актуальність теми полягає у тому, що методи, які допомагають формувати особистість, здатну мислити нестандартно, особистість, що має власну точку зору та активну патріотичну позицію, яка прагне постійно самовдосконалюватись, неможливо ефективно застосувати на практиці без існування динамічної, інтерактивної системи виховання, у якій учень – активний учасник виховного процесу, ініціатор нововведень у школі.

Саме класний керівник здійснює їх зв’язок з педагогічним колективом, батьками,  надає допомогу в організації їх роботи, сприяє розвитку у школярів навичок самоврядування, утвердженню в дитячих колективах принципів демократії, гуманізму, пріоритетності загальнолюдських цінностей.

5

В роботі подано матеріали щодо формування національно-патріотичної свідомості учнів; розкрито суть поняття "виховна робота"; визначено вплив виховних заходів на розвиток та соціалізацію особистості.                                      

                                                                                                         

 

РОЗДІЛ І.

Формування національно-патріотичної свідомості

здобувачів освіти через систему роботи класного керівника

Основним предметом педагогіки як науки стало виховання. Слід відмітити, що за цим терміном криються різні за масштабом педагогічні об'єкти. Про виховання говорять, маючи на увазі соціально-педагогічне явище, передачу підростаючому поколінню та творче засвоєння ним досвіду, що зафіксований у досягненнях людської культури. Для цього створюється спеціально організована мережа освітніх закладів.

Говорячи про виховання, ми співвідносимо це поняття з конкретною практичною діяльністю педагога, з виховною роботою, яку він кожен день проводить з учнями. Це поняття ототожнюється, також, з турботою батьків про становлення особистості своєї дитини.

Виховання – це процес цілеспрямованого впливу вихователя на учня з метою формування в нього честі, людяності, правдивості та інших рис характеру, які визначатимуть особистість школяра як майбутнього свідомого громадянина незалежної України.

Виховання як педагогічна діяльність – є організація середовища та створення оптимальних умов для самовиховання дитини.

    У теорії виховання прийнято говорити про виховний процес, який включає     процес виховного впливу, процес прийняття його особистістю та процес

6

самовиховання, що при цьому виникає.

    Виховання учнів у сучасній школі здійснюється в контексті громадянської і загальнолюдської культури, охоплює весь освітній процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства і держави.

                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                      

Основними орієнтирами виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів України передбачено залучення учнів до різних форм творчої та суспільно корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової, культурної, рекреаційної, екологічної, що організовуються у години дозвілля, тобто у позакласний час.

Школа повинна бути державно-громадським загальноосвітнім закладом, який організовує свою діяльність на ґрунті національної культури і національних традицій, який за змістом, формами роботи відповідає національно-культурним потребам України, її становленню і розвитку як суверенної держави.

Виховання учнів реалізується у процесі організації:

  • освітньої діяльності;
  • позаурочної та позакласної діяльності;
  • позашкільної освіти;
  • роботи органів учнівського самоврядування;

-     взаємодії    з батьками, громадськими   організаціями,                            державними установами.

 Для кожної вікової категорії дітей прийнятними є використання індивідуальних (консультації), групових (тренінги, дискусії, дебати, ділові та

 

7

рольові ігри), колективних (проєкти) форм діяльності.

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді має стати одним із пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку громадянина як високоморальної особистості, яка плекає українські традиції, духовні цінності, володіє відповідними знаннями, вміннями та навичками, здатна реалізувати свій потенціал в умовах сучасного суспільства, сповідує європейські цінності, готова до виконання обов'язку із захисту Батьківщини, незалежності та територіальної цілісності України.

                                                                                                                            

Для досягнення виховних цілей дитини важливу роль відіграють можливості

 для виховання та самовиховання. Тому головне завдання вчителя полягає саме у створенні такого простору, де дитина може розвиватися.

В основу концепції НУШ закладено компетентністно-орієнтований підхід до навчання, який доповнюють принципи дитиноцентризму та педагогіки партнерства, новий зміст освіти, а також сучасне освітнє середовище – безпечне, доступне та дружнє до дитини.

Системний підхід до виховного процесу дозволить вчителеві зробити свою роботу більш ефективною, раціонально розподілити свої зусилля, зробити учнів індивідуальними, не схожими на інших. При плануванні виховної роботи важливу роль варто відводити розвитку особистості, її потребам й інтересам.

Необхідність створення сприятливих умов для виховання патріотизму в учнів у позаурочній діяльності вимагає консолідації виховних зусиль з боку педагогів та спеціальної підготовки усіх учасників виховного процесу, створення ефективних методик і технологій виховання та контролю за його результатами.

При плануванні своєї роботи класний керівник визначає завдання та засоби їх реалізації, які спрямовані на формування особистісних якостей громадянина

 

8

України, що включає в себе національну свідомість, розвиток духовності, моральну, художньо-естетичну, правову, трудову, фізичну, економічну, культурну. Усі ці якості реалізуються за допомогою «Основних орієнтирів виховання» та «Програми національного виховання учнівської молоді».

Основну вагу у виховній роботі зі школярами під час освітнього процесу мають виховні години, приурочені пам’ятним датам, які формують в учнів якості активного учасника політичного життя, суб’єкта державотворчого процесу.

Традиційними виховними темами стали: свято Першого і Останнього дзвоника, Свято Миколая, Свято Покрови, День Козацтва, День Захисників, конкурси колядок, спортивно-розважальні свята тощо, де основна увага приділяється формуванню громадянина-патріота України, створенню умов для самореалізації особистості учня, відповідно до його здібностей, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя та естетичному вихованню.

Естетичне виховання сприяє збагаченню чуттєвого досвіду, емоційної сфери особистості, впливає на пізнання моральної сторони дійсності. Естетичне виховання тісно пов'язане з сучасністю і багато в чому визначається нею. Естетичне виховання дійсності передбачає близькість до життя, прагнення перетворити навколишній світ, суспільство, природу, предметне середовище.

Поряд із традиційними формами виховної роботи практикуються інтерактивні форми виховних заходів, які передбачають організацію і розвиток діалогового спілкування, котре веде до взаєморозуміння, взаємодії.

 В процесі виховних заходів учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин та відповідної інформації,

 

 

9

зважувати альтернативні погляди, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми. Такі заходи розвивають комунікативне вміння і навички, допомагають встановити емоційні контакти між учнями, забезпечують виховне завдання оскільки привчають працювати в команді, прислухатися до думки друзів.

Виняткова роль у становленні та зміцненні дитячого колективу належать іграм, яким властиві елементи здорового суперництва, цікавого змагання. Спортивні змагання, як підкреслював В. О. Сухомлинський, учить дітей спільних дій, взаємовиручки, підтримки, організованості, дисципліни, винахідництва, додержання iнтepecу колективу .

Під час iгop - змагань між гравцями виникають певні стосунки. Вони сприяють активному спілкуванню дітей, встановленню контактів. Не в ycix дітей, особливо на перших порах, однаковий нахил до зближення . Одні діти товариські, інші замкнені, сором'язливі. Під час iгop – змагань вдається включити учнів у колективну дiяльнicть, допомогти зайняти належне місце серед своїх ровесників. Готуючись до змагань, слід обміркувати, які iгpи проводити. Слід добрати такі, що виховують в учнів високі морально - вольові якості, зміцнюють здоров'я, сприяють правильному фізичному розвитку та формуванню життєво важливих

рухових навичок i вмінь .

Найбільш поширеним видом роботи є бесіди. Для учнів молодшого віку проводяться виховні заходи із знання свого родоводу, де діти готують розповіді про батьків. Вивчають історію рідного краю, традиції тощо. У молодшому шкільному віці у дітей формуємо уявлення про національні символи України - Герб, Прапор, Гімн України, початкове знання про громадянство України, Конституцію України, про правила поведінки в школі та в громадських місцях.

В старших класах варто проводити диспути, бесіди за круглим столом,

 

10

наприклад, "Конституція - основний закон України", "Ми живемо за законами нашої держави” тощо. На таких заходах в учнів виховується почуття патріотизму, національної гідності та любові до Батьківщини, адже патріотичне виховання — це основа духовного розвитку особистості, складова частина національного світогляду і поведінки людини, її ставлення до рідної країни.  Ці заходи виховують справжнього патріота. Патріотичне виховання є рушійною силою у боротьбі за розбудову незалежної України, її духовне становлення.

Планування роботи з класом здійснюється на основі річного плану школи, основних орієнтирів виховання, але одним з ключових факторів є ініціатива і побажання дітей. Досвід приходить не зразу, його набувають з роками.  Вагоме значення він має у виховній діяльності педагога. Від того, як він може використати у власній роботі набуті методи і прийоми, налагодити партнерські відносини з учнями, батьками, вчителями залежить ефективність виховного процесу у класі.

 

 

 

 

 

 

 

11

РОЗДІЛ ІІ

До методичної скарбнички класного керівника

 

Сюжетно-рольові  та дидактичні ігри  патріотичного спрямування.

 

Чим багата українська хата?

      Мета: закріпити та розширити знання дітей про інтер'єр української хати, назви предметів українського національного побуту (колиска, лава, стіл, ліжко, скриня, мисник, піч, прялка), хатнього начиння (коцюба, рогач, хлібна лопата, хлібна діжа, ночви, відро, казан), посуду (тарілка, куманець, горнятка-двійнята, горщик, кухлик, миска, глечик), одягу (сорочка, пояс, плахта, камізелька, кептарик, хустка Розвивати уважність, мовлення, уяву. Виховувати інтерес до національних традицій.

   Обладнання: предметні картинки.

                                                         Хід гри:

Дітям пропонується до певної світлини української народної  хати

дібрати саме ті речі домашнього вжитку які їй належать.

Наприклад:

Інтер’єр  хати - піч, веретено, скриня, лава, шафа для посуду.

Скриня - чоловічий та жіночий одяг.

Піч - знаряддя до печі рогач, лопата, коцюба, відро, ночви

Шафа для посуду - куманець, глечик, макітра, горщик-двійнятко, тарілки,ложки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

13

Народні ремесла Рідного краю.

     Мета: продовжувати знайомити дітей з народними ремеслами; ткацтвом, лозоплетінням, гончарством, вишивкою, різбярством  формувати інтерес до народних традицій; учити впізнавати та розрізняти різноманітні ремесла; виховувати патріотичні почуття на основі активізації цікавості до народних ремесел, почуття гордості за країну.

    Обладнання: розрізані картинки з зображенням виробів народних ремесел.

                                                           Хід гри:

Вчитель  пропонує дітям згадати, які народні ремесла є на Україні. Потім роздає розрізані картинки (кількість частин та складність поділу залежить від віку дітей). Діти мають скласти картинки у квітку саме того майстра чий це виріб.

Фото без опису

 

 

 

14

 

Фото без опису

 

Фото без опису

 

 

15

Фото без опису

 

Фото без опису

 

 

 

16

 

 

Дидактична гра: “ Підбери одяг для Оленки і Дмитрика”

 

   Мета: продовжувати вчити дітей називати український національний одяг (сорочка-вишиванка, спідниця, чоботи, вінок, шаровари тощо); розвивати пам’ять, мовлення; виховувати патріотичні почуття на основі бесіди про національний український одяг.

Хід гри:

Пропонується дидактична картка для кожної дитини завдання полягає в тому щоб підібрати потрібний український одяг для дівчинки і хлопчика.

 

Фото без опису

Фото без описуФото без описуФото без опису

Фото без опису

Фото без описуФото без описуФото без опису

 

 

 

17

 

Дидактична гра: “ Оселя в сучасному та минулому часі”

    Тема: закріпити та розширити знання дітей про інтер’єр, предмети домашнього вжитку стародавньої та сучасної української оселі, знайомити дітей із оселею наших прощурів порівнюючи її із сучасним житлом розвивати логічне мислення підбирати речі домашнього побуту які

належать українській старовинній оселі та сучасній.

Хід гри:

Для гри пропонується картка із зображенням двох осель: житло сучасного

стилю та житло із минулого, завдання полягає в тому щоб розмістити речі

саме які належать для кожної оселі.

 

 

Фото без опису

Фото без опису         Фото без опису                  Фото без опису

Фото без опису      Фото без опису      Фото без опису

 

Фото без опису

Фото без опису  Фото без опису    Фото без опису

 

Фото без опису        Фото без опису         Фото без опису

18

Дидактична гра: “Українські народні свята”

Тема: знайомити дітей із календарно обрядовими українськими народними святами. Виховувати патріотичні почуття до своєї країни.

Хід гри.

Пропонується картка, на якій є 3 кольори що символізують пори року

Синій -зима, зелений-весна, жовтий-літо. Завдання підібрати по картинках

свята, які відповідають саме даній порі року та розмістити їх на картці.

Наприклад.

Зима: синій колір-свято Святого Миколая, Новий рік, Різдво,Водохреща, Маланка, Стрітення.

Весна: зелений колір-свято Вербна неділя, Пасха

Літо: жовтий колір-свято Івана купала, Яблучний спас,Маковія.

 

Фото без опису

 

19

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

 

20

                               Уявна екскурсія до музею народної іграшки.

   Мета: виховувати бережливе ставлення до іграшок, патріотичні почуття на основі розширення знань про українську народну іграшку; вправляти дітей у виконанні взятої на себе ролі; активізувати та закріпити знання дітей про народну іграшку; учити дітей називати іграшки та описувати, як ними можна гратися.

  Матеріал: оформлена виставка народної іграшки.

Попередня робота: ознайомлення дітей з різними видами народної української іграшки, складання коротких описових розповідей, підготовка 2– 3 екскурсоводів.

Хід гри

Вчитель запрошує дітей на екскурсію до музею народної іграшки. Обговорює з дітьми, хто такий екскурсовод, що таке музей, що діти знають про народні іграшки.

Екскурсію може почати вчитель , продовжити — хтось із підготовлених дітей, а далі — за бажанням.

Умова для екскурсовода: розповідати треба гучно, цікаво, не боятися.

 

 

Професії батьків.

  Мета: виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дітей із користю, яку приносять результати праці їхніх батьків рідному місту, країні; закріпити в дітей знання про професії дорослих, про користь, яку приносить їхня праця, гордість за своїх близьких; розвивати пам’ять, мислення зв’язне мовлення.

Обладнання: картки із зображеннями різних професій (бажано, щоб серед них були професії батьків дітей).

Попередня робота: провести бесіду, під час якої нагадати дітям про різні

21

 професії дорослих, про їхню користь, про те, що вони приносять людям, країні.

Хід гри.

Вчитель по черзі показує картинки, або кожна дитина обирає картинку за бажанням. Дитина розповідає про зображену професію, про користь, яку приносять люди цієї професії країні.

 

 

Визначні пам’ятки міста.

Мета: формувати патріотичний світогляд на основі активізації знань про визначні пам’ятка рідного міста, країни; закріпити в дітей знання про рідну країну, місто (село), які вони отримали під час бесід із вихователем; розвивати пам’ять, мислення зв’язне мовлення.

Обладнання: картки із зображеннями пам’ятників, площ, визначних місць як рідного міста (села), так і інших міст нашої країни.

Попередня робота: провести бесіду за кожною карткою; вихователь розповідає, що на ній зображено, чому це місце стало відомим, у якому місті воно розташоване.

Хід гри

Вихователь показує картку дітям, а вони називають, що на ній зображено. Дитина може також пояснити чим відома та де розташована ця пам’ятка. Інші діти можуть допомагати.

 

Символи нашої країни.

Мета: закріпити в дітей знання про державні символи України; проводити патріотичне виховання через бесіду про державні символи країни; розвивати пам’ять, мислення.

Обладнання: розрізані на 5–6 частин картки із зображенням герба, прапора (для ускладнення дати 2–3 зайві частини).

22

Попередня робота: провести бесіду (тематичне заняття) для знайомства дітей із державними символами країни (прапор, герб).

Хід гри

Запропонувати дітям зібрати необхідне зображення. Гра може проходити у вигляді змагання, як в індивідуальній формі, та і за підгрупами. Команди або окремі діти не лише збирають відповідне зображення, а й розповідають про походження державних символів.

 

Загадкові силуети.

Мета: проводити патріотичне виховання через активізацію знань про визначні місця рідного краю; розвивати творчу уяву, пам’ять, мислення; закріпити знання дітей про визначні місця свого міста, країни.

Обладнання: картки із зображеннями пам’ятників, площ, визначних місць як рідного міста (села), так і інших міст нашої країни у вигляді затемненого силуетів.

Хід гри

Діти за запропонованими силуетами вгадують, що зображено на картці. Цю гру можна проводити як з усіма дітьми,  так і у вигляді командного змагання.

 

Добре чи погано

Мета: формулювати патріотичні почуття на основі бесіди про моральні якості українців, уявлення дітей про добрі й погані вчинки; спонукати дітей до складання характеристики та вираження власного ставлення до вчинків; виховувати моральні почуття, доброзичливість.

Обладнання: сюжетні картинки, на яких зображені добрі й погані людські вчинки.

Хід гри.

Вчитель починає гру з бесіди про те, що українці — доброзичливий та

23

чесний народ, вони захищають слабких і поважають літніх людей. Потім кожна пара дітей отримує по дві сюжетні картинки з зображенням добрих і поганих учинків. Діти обговорюють

сюжети, потім по черзі показують картинки всім, розповідають, що на них намальовано, і дають власну оцінку вчинкам (добрі вони чи погані, чи вчинить так справжній українець).

 

Герб міста

Мета: закріпити уявлення дітей про герб рідного міста, уміння виділяти герб рідного міста серед інших; сприяти формуванню патріотичного світогляду на основі знайомства з гербом рідного міста; розвивати пам’ять, увагу, мислення.

Обладнання: зображення герба рідного міста й гербів інших міст, контурний шаблон герба, «мозаїка» герба міста в різноманітних варіантах.

Хід гри

Дітям пропонується розглянути герб міста та визначити, чим він відрізняється від гербів інших міст нашої країни.

Варіанти гри

1. Діти за контурним шаблоном за допомогою зразка збирають із мозаїки герб міста.

2. Діти збирають герб без допомоги зразка, з пам’яті.

3. Дітям пропонують зібрати герб міста з окремих деталей за допомогою шаблонів-накладок.

4. Дітям пропонують зібрати герби інших міст.

Якщо в містечка чи селища немає свого герба, можна використовувати герб столиці або обласного чи районного центру. Те саме стосується й інших ігор, у яких ідеться про пам’ятні місця чи символів міста.

 

 

24

Птахи нашої країни

Мета: закріпити уявлення дітей про птахів, які мешкають на території нашої країни; виховувати патріотичні почуття на основі активізації знань про тварин рідної країни; розвивати пам’ять, увагу, мислення.

Обладнання: картки (світлини) із зображенням птахів, які мешкають на території України, та екзотичних птахів.

Хід гри

Вихователь демонструє дітям картки із зображенням птахів, просить назвати їх та визначити, чи живе цей птах на території нашої країни.

За аналогією проводить ігри ≪Тварини нашої країни≫, ≪Рослини нашої країни≫.

Попередня робота: перед початком гри вихователь проводить з дітьми міні-бесіду.

Квіти в віночку

Мета: учити дітей упізнавати й називати квіти українського віночка (барвінок, чорнобривці, волошка, ромашка); розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати інтерес до національних символів, формувати патріотичний світогляд на основі активізації знань про особливості українських квітів-оберегів.

Обладнання: український віночок (2–3 варіанти квітів), квіти до віночків; 2–3 квітки, яких немає у віночках.

Попередня робота: знайомство з віночком як народним символом, оберегом; із квітами, які в нього вплітають.

Хід гри

Варіант 1. Вчитель пропонує дітям розглянути український віночок, назвати квіти, які вони пам’ятають. Вихователь показує квітку, а діти називають її. Далі  називає кілька квіток неправильно, а діти повинні помітити помилку та виправити її.

Варіант 2. Вчитель пропонує назвати квіти віночка, потім розглянути квіти,

25

які є на дошці, і та знайти квітку, яку не вплітають у віночок.

Подорож містом (селом)

Мета: закріпити знання дітей про рідне місто, його визначні пам’ятки; розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати патріотичні почуття через активізацію позитивного ставлення дітей до рідного міста.

Обладнання: світлини (картинки) з краєвидами рідного міста.

Хід гри

Вчитель показує дітям світлини визначних місць і пропонує назвати їх; згадати, з ким діти були там, чи сподобалась їм ця пам’ятка.

 

Моя сім’я

Мета: учити дітей називати членів своєї сім’ї, їхні обов’язки в родині; виховувати любов та повагу до своєї сім’ї як основу формування патріотичного світогляду дитини.

Обладнання: ілюстрації з зображенням різних видів обов’язків дорослих і дітей у сім’ї (мама готує, тато пилососить, дитина складає іграшки тощо).

Хід гри

Вчитель просить дітей назвати членів своєї родини і розповісти, хто чим займається, у кого які обов’язки в сім’ї.

Примітка. Гру бажано проводити за підгрупами або індивідуально. Якщо дитина зазнає труднощів,  пропонує ілюстрації як основу для відповідей. Наприкінці гри вихователь підводить дітей до висновку: сім’я —це близькі та рідні люди, як люблять, поважають одне одного та допомагають одне одному.

 

 

Загадки про місто

Мета: продовжувати знайомити дітей із рідним містом, його визначними пам’ятками, історією; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати

26

патріотичні почуття на основі бесіди про рідне місто.

Обладнання: загадки про визначні місця рідного міста (обласного центру, столиці); картинки (світлини) — відгадки.

Хід гри

Вчитель  загадує загадки про визначні місця, пам’ятки міста. Коли діти їх відгадують, виставляє картинки-відгадки.

Міста й містечка моєї області.

Мета: сприяти закріпленню знань про міста області; розвивати пам’ять, мовлення; формувати патріотичний світогляд на основі виховання почуття гордості за рідне місто, містечко.

Обладнання: мапа області з позначеними великиими містами, містечками, картки з їхніми назвами.

 

Вчитель знайомить дітей з мапою області, питає, які міста й містечка області знають діти. Потім називає міста, діти знаходять їх на мапі та викладають таблички з назвами.

Під час повторного проведення гри (через деякий час) діти можуть уже самі називати міста й показувати їх на мапі.

Де розташований пам’ятник?

Мета: продовжувати знайомити дітей із пам’ятниками міста; учити орієнтуватись у рідному місті; закріпити знання, отримані в бесідах; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати патріотичні почуття на основі активізації знань дітей про відомі пам’ятники рідного міста, містечка.

Обладнання: картки (світлини) із зображенням пам’ятників.

Хід гри

Вчитель демонструє дітям зображення пам’ятників, просить розповісти, де встановлений кожен пам’ятник, кого (що) символізує.

 

 

27

Продовж прислів’я

Мета: продовжувати знайомити дітей з усною народною творчістю (прислів’ями); розвивати пам’ять, мовленнєві здібності; виховувати патріотичні почуття через активізацію інтересу до народної мудрості, української культури.

Хід гри.

Вчитель починає прислів’я, діти їх продовжують. Значен-

ня 2–3-х прислів’їв можна обговорити.

Пташка красна пір’ям, … (а людина — справами).

Яка пшениця, … (така й паляниця).

Книга вчить, …(як на світі жить).

Навчай інших — … (і сам навчишся).

Хто хоче збирати — … (мусить добре засівати).

Як посієш, … (так і пожнеш).

Хліб усьому… (голова).

Вік живи — … (вік учись).

У доброго хазяїна й соломинка … (не пропаде).

 

Комора України

Мета: продовжувати знайомити дітей із різноманітністю природних багатств нашої країни; учити бережно та економно витрачати їх; виховувати патріотичні почуття; розвивати уявлення учнів про природні ресурси країни, їх видобуток та призначення; проводити патріотичне виховання на основі активізації знань про природні багатства нашої країни.

Обладнання: мапа України з позначками природних ресурсів.

Хід гри.

Діти вивчають ≪комору≫ країни та визначають шляхи її збагачення. Обговорюють, чому треба економити природні багатства країни, як можна їх економити.

28

Місто ( село) в якому я живу.

Мета: розкрити красу рідного міста (села), показати його соціальну значущість у розвитку країни; розповісти дітям, яку продукцію виробляють підприємства міста, на яких працюють родичі та знайомі дітей; закріпити знання дітей про об’єкти культурного значення, пам’ятки, визначні місця; виховувати патріотичні почуття на основі бесіди про підприємства міста, їхню продукцію, їхнє значення для держави.

Обладнання: картинки (світлини) з зображенням підприємств міста, культурних пам’яток, визначних місць.

Хід гри.

Діти  обговорюють картинки з з зображенням підприємств міста; визначають, яку продукцію випускають ці підприємства міста, для кого ця продукція корисна; що було б, якби це підприємство не працювало, тощо. Після цього діти за картинками розповідають про визначні місця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29

Усний журнал “Сторінками рідної країни”

 

/Files/j318170_1288899788.jpg

 

30

 

/Files/j318170_1288899804.jpg

31

/Files/j318170_1288899820.jpg

 

32

/Files/j318170_1288899875.jpg

33

/Files/j318170_1288899836.jpg

34

/Files/j318170_1288899857.jpg

35

/Files/j318170_1289070351.jpg

 

36

/Files/j318170_1289070309.jpg

 

/Files/j318170_1289070362.jpg

Похожее изображение

                                        Вікторина

«Що я знаю про свою Батьківщину»

  • Основний закон України. (Конституція).
  • Як співають і слухають Гімн? (Стоячи).
  • Синій колір українського прапора символізує...(Небо)
  • Скільки кольорів має український прапор? (Два).
  • Державний герб України. (Тризуб).
  • Найголовніша пісня України. (Гімн).
  • Найрідніше, найдорожче, найкраще місце на землі. (Батьківщина).
  • Українці здавна мали свій одяг. (Національний)
  • Жовтий колір прапора - це колір.. .(Зерна)
  • Державною мовою України є мова ...(українська)
  • Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Шевченко).
  • Хто заснував Київ? (Кий, Щек, Хорив та Либідь)
  • Як звали князя, що охрестив Київську Русь? (Володимир)
  • Портрет якого політичного діяча зображений на українських 2-х гривнях? (Ярослав Мудрий)
  • Які моря омивають Україну?(Чорне, Азовське)
  • Як називається найвища вершина Карпат? (Говерла)
  • Найвідоміша книга Т.Г.Шевченка? (,,Кобзар”)
  • Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими

39

 порогами? (Запорізька січ)

  • Хто був першим президентом України? (Михайло Грушевський, 1918)
  •  Хто автор цих рядків: «Все на світі можна вибирати, сину, Вибирати не можна тільки Батьківщину» (Василь Симоненко).
  •       

 

Похожее изображение 

 

Вікторина

«Мій рідний край - Україна»

Ведучий. Добрий день вам, люди добрі,

Щиро просим до господи.

Раді вас у нас вітати,

Щастя та добра бажати!

Вчитель. Любі діти, шановні гості, ми раді зустрічі з вами на грі-вікторині «Мій рідний край - Україна». Сьогодні ми з вами поведемо розмову про найдорожче серцю кожної людини — Батьківщину. Її героїчне минуле і

 

40

сучасне, її солов’їну мову та чарівну природу, народні звичаї та традиції.

Перший учень.

Є багато країн на землі,

В них озера, річки і долини.

Є країни великі й малі,

Та найкраща завжди – Батьківщина.

Другий учень.

Є багато квіток запашних,

Кожна квітка красу свою має.

Та гарніші завжди поміж них

Ті, що квітнуть у рідному краї.

Третій учень.

Є багато пташок голосних,

Любі, милі нам співи пташині,

Та завжди наймилішими з них

Будуть ті, що у рідному краї.

Четвертий учень.

І тому найдорожчою нам

Є і буде у кожну хвилину

Серед інших країн лиш одна –

Дорога нам усім Україна!

Ведучий. Продемонструють свої знання, вміння, кмітливість у грі-вікторині про Україну. Привітаємо учасників вікторини, а оцінювати вашу гру буде журі. (Представляє членів журі.)

Гра №1 «Ну, постривай!»

Вчитель. Перший наш конкурс – продовжити прислів’я. Прошу капітанів команд вибрати номери завдань. Серед номерів є і «щасливий білет», який дає команді додатковий бал.

Завдання:

41

1. Хліб, сіль їж, а… (правду ріж)

2. Слово не горобець… (вилетить не спіймаєш)

3. Друга легше знайти, ніж… (зберегти)

4.Ранні пташки росу п’ють… (а пізні сльози ллють)

5. Заліз кіт на сало і… (кричить «мало!»)

6. Праця годує а… (лінь марнує)

7. Гостре словечко… (коле сердечко)

8. Хочеш їсти калачі… (не сиди на печі)

Слово журі

Гра №2 Відео.

(Командам демонструються зображення квітів, що вплітають в український віночок.)

Ведучий. Подивіться, будь ласка, на квіти, які зображені на малюнках. Командам потрібно визначити та назвати назви рослин і розповісти легенду про одну із квітів.

Слово журі.

Музична пауза.

Вчитель.Пісня, як душа народу, завжди з ним – і в горі, і в радості. Сьогодні у нас свято, тож заспіваймо веселих пісень. Команди підготували українські, чарівні, мелодійні пісні.

(Учні виконують українські народні пісні.)

Гра №3 «Крученики»

Ведучий.А зараз ми пропонуємо командам позмагатися у читанні скоромовок. Прошу капітанів команд підійти та обрати скоромовки.

1. Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби.

2. От Кіндрат, так Кіндрат,

Зуб зламав об мармелад.

3. Хитру сороку спіймати морока,

42

А на сорок сорок – сорок морок.

4. Рак рачкує до крамниці,

Щоб купити рукавиці.

Слово журі.

Гра №4 «Ти мені, я тобі»

Вчитель. А зараз пропонуємо командам позмагатися у відгадуванні загадок. (Члени команд по черзі загадують загадки один одному).

Слово журі.

Ведучий. Про українців кажуть, що це народ мужній, сильний, працелюбний, співучий, жартівливий. Пожартуємо і ми.

(Учні читають народні жарти, усмішки.)

Гра №5  «Чомучка»

Вчитель. А зараз команди відгадають кросворд.

Запитання до кросворду:

1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)

2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил.(Верба)

3. Кущ, оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди.(Калина)

4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат.(Тополя)

5. Чим прикрашають голову українські дівчата.(Вінок)

6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)

Відповіді кросворду вписуються на полотно.

Гра №6 «Далі, далі, далі»

Ведучий. Командам необхідно дати якомога більше відповідей на поставлені запитання за 2 хвилини.

43

Запитання для І команди

1. Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими порогами?(Запорізька січ)

2. Який із найдревніших знаків є малим гербом України?(Тризуб)

3. Автор слів гімну України.(П. Чубинський)

4. Яка назва гімну України.(Ще не вмерла Україна)

5. Як називалась перша слов’янська держава?(Київська Русь)

6. Як називається основний закон України?(Конституція)

 

Запитання для ІІ команди

1. Як звали сестру Кия, Щека, Хорива?(Либідь)

2. Які кольори державного прапора України?(Синій, жовтий)

3. Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці.(Гімн)

4. Назвіть велике зібрання творів Т. Шевченка.(Кобзар)

5. Назвіть композитора, який поклав вірші Чубинського, що стали гімном, на музику?(Вербицький)

6. Що означає слово «козак»?(Вільна ,незалежна людина)

Слово журі. Підсумки гри. Оголошення переможців та вручення нагород.

Вчитель. Ось і завершилася наша вікторина про Україну. Сьогодні ми з вами ще раз пригадали українські звичаї і традиції, символи нашої держави. Бо знати та пам’ятати це потрібно, тому що ми з вами живемо в Україні, нашому рідному краї. А велика, священна і прекрасна любов до Батьківщини жила, живе і житиме в усіх чесних і щирих серцях.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

 

44

Картинки по запросу патріот

Вікторина

«ЧИ  ЗНАЄШ  ТИ    СВІЙ  КРАЙ?»

  Мета: продовжувати формувати знання про Україну як незалежну державу, розширювати і поглиблювати поняття громадянськості; викликати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом; розвивати швидкість мислення й пізнавальні інтереси; виховувати любов до рідного краю, інтерес до пізнання історії свого краю, свого народу, бажання здобувати додаткові знання з інших джерел літератури.

Хід проведення  вікторини «Чи знаєш ти свій край?»

    Вікторина «Чи знаєш ти свій край?» складається з шести розділів: «Держава та її символи», «Батьківщина», «Культура рідного краю», «Подорож картою України», «Календар державних, народних і релігійних свят», «Перлини народної мудрості».

    Учні об’єднуються в команди по 5 чоловік. Черговість відповідей на запитання між командами визначають жеребкуванням, між членами команди — за домовленістю.

    Представник першої команди кидає кубик та обирає одну з карток із номером, що відповідає кількості балів, що випала на кубику. Далі право

 

45

відповіді переходить до наступної команди.

    Гра триває доти, доки всі члени команди не візьмуть участь у грі кілька разів. За кожну правильну відповідь учасники отримують дві фішки, за доповнення – одну фішку.

                 Правила гри

  1. Якщо представник команди не може відповісти на запитання, йому допомагають товариші по команді.
  2. Якщо команда не може відповісти на запитання, право відповіді переходить до іншої команди.

І. «ДЕРЖАВА ТА ЇЇ СИМВОЛИ»

1. Як по-іншому називається територія країни, в якій проживає народ певної   національності?  (Держава)

2.Незалежна суверенна держава Європи?   (Україна)

3.Урочиста пісня, що є символом держави?   (Гімн)

4. Як по-іншому можна назвати головне місто держави?   (Столиця)

5. Як називається символічний знак держави, міста чи народу, зображений на прапорі, монетах, печатках?  (Герб)

6. Як по-іншому називається встановлене владою загальне, для всіх обов’язкове правило, що має найвищу силу?  (Закон)

7. Полотнище одного або кількох кольорів, яке є символом держави, організації.  (Прапор)

8. Як називається основний закон правової держави?                 (Конституція)

9. Як називають людину, яка любить свою Батьківщину, все робить для того, щоб вона стала багатою і щасливою?    (Патріот)

10. Як по-іншому можна назвати межу між державами, рубіж?         ( Кордон )

11. Державний орган в Україні, що здійсняє охорону громадянського порядку.   ( Поліція )

 

 

46

12. Металеві та паперові знаки, що є мірою вартості при купівлі й продажу товарів, послуг.    ( Гроші )

ІІ. «БАТЬКІВЩИНА»

1. Країна, а також місцевість, де людина народилася; рідний край; урочисто – Вітчизна; ще – місце зародження когось або чогось.( Батьківщина )

2. Як називається наша Батьківщина?  ( Україна )

3. Кого називають громадянами України? ( Людей, які постійно проживають в Україні, користуються її правами і виконують обов’язки, встановлені законом держави )

4. У якому селі ми живемо?   (Немиринці)

5. До якої області входить наше село?   (Житомирська  обл.)

6. Яке місто є столицею України?  ( Київ )

7. Хто за легендою є засновником міста Києва?   ( Брати Кий, Щек, Хорив )

8. На якій вулиці розташована наша школа?   (Петра Дубика)

9. Ім’я та прізвище Президента України?    ( Володимир Зеленський )

10. Державна мова України? ( Українська )

11. Як називається Державний Гімн України? («Ще не вмерла України…»)

12. Хто є автором слів пісні-гімну «Ще не вмерла України…»?       ( П.Чубинський )

13. Як називається наш герб? ( Тризуб )

14. У якому році проголошено незалежність України? ( 1991 р. )

15. Який кущ є символом України? ( Калина )

ІІІ. «КУЛЬТУРА РІДНОГО КРАЮ»

1. Що належить до національних скарбів України?       ( До національних скарбів України належать твори народного мистецтва, історичні та природні пам’ятки, унікальні споруди, пам’ятки архітектури.)

2. Як називають установи, у яких збирають, зберігають і вивчають пам’ятки культури, мистецтва; старовинні речі, різноманітні колекції? ( Музеї )

3. Назвіть всесвітньо відомі пам’ятки—споруди, які знаходяться у Києві?

47

( Софійський собор, Золоті ворота, Києво-Печерська лавра )

4. Що означає слово «герб»?    ( Спадщина роду )

5. Що зображено на гербі України?  ( Золотий тризуб на синьому тлі )

6. Яке слово у ньому читається?   ( Воля )

7. Що символізують кольори Державного Прапора України?     ( Синій—колір чистого неба, води, мрій;  жовтий—сонце, достигле колосся, добробут )

8. Яке свято, пов’язане з нашою темою, започатковано 22 серпня 2004р.?        

 ( Свято Державного Герба, Прапора і Гімну )

9. Що з природних об’єктів є найвизначнішим символом України?      ( Дніпро )

10. Хто і коли збудував Софіївський Собор? ( Ярослав Мудрий у 1017 році )

11. Що називають Уманським дивом?   ( Софіївський парк )

12. Який університет в Україні є найстарішим? ( Львівський університет, його засновано 20 січня 1661 року )

IV. «ПОДОРОЖ  КАРТОЮ  УКРАЇНИ»

1. На якому материку розміщена Україна? ( Євразія )

2. Скільки областей в Україні?    (  24 )

3. Які гори розміщені на території України?      (  Карпати і Кримські гори )

4. Яка річка протікає через Київ?   ( Дніпро )

5. Які моря омивають кордони нашої держави?  (  Чорне, Азовське )

6. Якою є довжина Дніпра?   ( 2021 км )

7. Назвіть найвищу гору України?   гора Говерла 2061 м. – у Карпатах )

8. Яке Українське місто славиться найкращим у Європі шоколадом?  ( Львів )

9. Яке гірське озеро на Закарпатті місцеві жителі називають Морським Оком?   ( Синевир )

10. Із яких галузей складається сільське господарство нашої країни?        

 ( Рослинництва і тваринництва )

 

 

48

11. Які найбільші міста в Україні? ( Дніпропетровськ, Харків, Донецьк )

12. З яких двох частин складається материк Євразія?  ( Європа і Азія )

   V. «Календар державних, народних і релігійних свят».

1. Як називається свято на яке приносять неслухняним дітям різочки (Миколая)

2.Як називається святкова трапеза напередодні найдавнішого свята—Різдва?  (Святвечором)

3. Скільки святкових страв готувала кожна господиня на Святвечір?    ( 12 )

4. Коли в нашій країні святкується державне свято –  День соборності України?  (22 січня)

5. У якому місяці і якого числа візначають День Матері в Україні?     ( друга неділя травня )

6. Як називається велике християнське весняне свято?     (Великдень )

7. Коли відзначають Вербну неділю?         ( за тиждень до Великодня )

8. Що освячують на це свято?  (Гілочки верби, які потім зберігають за іконами )

9. Яке народне свято припадає на 7 липня?  ( Івана Купала )

10. Коли відзначається день Конституції?    ( 28 липня )

11. Яке свято відзначається 24 серпня?   ( День Незалежності України )

12. Як називається свято коли, у цей день у церквах освячують воду, квіти й мак?   (Маковія)

VI. «ПЕРЛИНИ  НАРОДНОЇ  МУДРОСТІ»

1.Людина долає перешкоди не силою, а знанням і розумом. Як ви розумієте цей вислів? Кому належать ці слова?    ( Княгині Анні, дочці Ярослава Мудрого )

2. Встав пропущені слова.

Зроби…іншим – … і собі матимеш.      ( добро )

3.Мудрим ніхто не родився, а навчився. Наведіть приклади прислів’їв про навчання?

49

4.Як ви розумієте слова: «знання –це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього»?

5. Ввічливих і лагідних скрізь шанують. Поясніть значення вислову.

6. Збери прислів’я. 

*те, пожнеш, що, посієш, молодим, старим.

*незгода, а, руйнує, згода, будує.

7. Що край – то звичай. Які народні звичаї існують у нашому краї?

8. Правда із дна моря виринає, а неправда потопає. Доведіть правильність цього вислову.

9. Громада—для всіх рада. Як ви розумієте це прислів’я?

10. Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько. Наведіть приклади з життя, що доводять правильність цього вислову.

 

 

 

Цикл бесід “Мій рідний край”

Картинки по запросу рідний край

50

Бесіда  "Рідний край -  Україна."

Мета: Закріплювати знання дітей про свій рідний край і багатство нашої неньки України.Формувати почуття любові до рідної землі, гордості за неї.

Виховувати патріотичні почуття і повагу до державних символівлюбов до рідної мови.

Хід заняття

(Звучить мелодія пісні «Моя Україна».)

Україна! Скільки глибини в цьому співучому слові. Україна - золота і чарівна сторона. У цьому слові є щось святе. Земля рясно уквітчана квітами, зеленню закосичена батьківська хата, золото безмежних полів, бездонна синь зачарованих небес, тихі плеса річок, сині очі озер, безмежні степи і ліси, зелені долини і луки - все це наша Україна.

Кожна людина завжди з душевним трепетом і великою любов`ю згадує те місце, де вона народилась, де промайнуло її босоноге дитинство.

Сьогодні в нас, діти, особливе заняття. Воно присвячене нашій рідній неньці Україні. Тема нашого заняття «Рідний край, де живемо, Україною звемо».

Пісня «Рідний край»

Сл. і муз. Ю. Михайленко

І. Край, де ми народились,

Де ростем, живемо,

Батьківщиною ніжно

І з любов'ю зовемо.

Приспів:

Рідний край, рідний край,

Ти Вкраїно наша.

Різні в світі землі є,

Але ти найкраща.

2. І ліси, і рівнини,

51

Ріки, гори, поля –

Все це наша Вкраїна,

Неозора земля.

Приспів.

Коли співаєш цю пісню, то уявляєш собі неозорі простори рідної землі, відчуваєш гордість за нашу рідну Україну.

- Про що співається в пісні?

- То як називається наша Батьківщина?

- Якими красивими словами можна сказати про Україну? (Велика, неозора, вільна, багата, щаслива, незалежна, дорога, найкраща...)

Розгляд ілюстрацій.

Слово «Україна» дороге для кожної людини, яка живе в Україні, і ми всі вимовляємо його з гордістю і любов'ю.

- Хто ти, хлопчику, маленький?

- Українець я маленький.

Пісня «Українець» Муз. Гайворонського

Українець я маленький,

Україна - край рідненький.

Вірний син свого роду,

Українського народу.

Все, що рідне, я кохаю,

Всім, хто рідний, помагаю,

Своє ціню, свого вчуся

І до рідного горнуся.

- А що ти скажеш, маленька українка?

1 дитина.

 Україно моя мила,

Ти моя рідненька,

Я тебе так щиро люблю,

 52

Хоч я ще маленька.

2 дитина.

Хоч я невелика,

Зате добре знаю,

Що край рідний - Україна,

Я її кохаю.

3 дитина.

Я - україночка від роду,

Землі цієї я краплинка,

Я - доня рідного народу,

 Його дитина, українка.

- А ти, українець маленький,

Що скажеш?

4 дитина.

Ми всі діти українські,

Хлопці та дівчата,

Рідний край наш - Україна

Красна та багата.

 5 дитина.

 Я - українка,

Ти -- українець.

Ми всі українці.

Фзікультхвилинка на мотив коломийки.

Пісня-танець

Сл. М. Максимчук

Ми живемо в краї ріднім.              Ми вдягнули вишиванки,

Де гори й долини,                          Сорочки чудові,

Нема кращих краєвидів,                Маєм гарні оченята

Як в нас в Україні.                         І чорнії брови.

53

А як підем у таночок,

Тупнем каблучками,

Заспіваєм співаночки,

Й радійте ви з нами.

Ми маленькі школярі

Вкраїнського роду,

Просим в Бога миру й щастя

Для свого народу.

Ми все будем підростати,

Сили набиратись.

Україною своєю будемо пишатись.

- Діти, а якою мовою ми розмовляємо?

- Якими словами можна сказати/про нашу мову?

- Яка українська мова? (Ніжна, лагідна, чиста, солов'їна, ласкава, медова, чарівна, співуча...)

6 дитина.

Наша мова калинова

І ласкава, і медова,

І багата, і не бідна,

От, що мова наша рідна.

- Мова для українця - це сила його і відвага. Душа в людини оживає від почутого рідного слова. Ми гордимося тим, що розмовляємо мовою своїх дідів, здобутою ціною життя. Нехай же українське слово звучить сьогодні скрізь на славній Україні, нехай не змовкає воно ніколи.

Давайте пригадаємо вірш, який ми вчили про рідну мову С. Воробкевича.

7 дитина.

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

То й у грудях не серденько,

54

Тільки камінь має.

Як ту мову можна забути,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила.

- Свою рідну українську мову, діти, ви чуєте з вуст своїх батьків. Цією мовою писали і пишуть художні твори наші поети і письменники. Яких ви знаєте українських поетів і письменників? Які поети пишуть про нашу Україну?

8 дитина.

Наша славна Україна –

Наше щастя і наш рай.

Чи на світі є країна

Ще миліша за наш край?

Діти, а чи знаєте ви символи Батьківщини? (Герб, прапор, гімн)

Що це? (Герб.) І що ви бачите на ньому?

А тепер поміркуємо, чому саме три зубці. Що вони означають?

(Батько-Мати - Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.) Число 3 завжди вважалось числом чарівним.

Пригадуйте казочки народні? Там ви знайдете розповіді про трьох

богатирів, про три бажання, три дороги.

- Три зубці - це тато - найдужчий, мама - наймудріша, а дитя  це їхня любов.

Герб - головний знак нашої держави - України.

- Де ви бачили цей знак? (На прапорі, значки, в журналах, газетах).

Подивіться на цю картину.

-Якого кольору пшениця, зерно?

-Якого кольору тихе мирне небо?

Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні є моря, Чорне та Азовське, багато річок.

 

55

   Україна - мирна країна. її народи хочуть жити в мирі і злагоді. Всі ці бажання українців і відображені в державному прапорі.(Показую прапор.)

- Як ви гадаєте, що означає жовтий колір на прапорі?

- А блакитний що означає?

- Ось такий наш державний прапор.

- Де ви бачили у нашому місті такі прапори?(На державних будинках, в книжках, в журналах.)

Вихователь читає 1 куплет вірша «Ще не вмерла Україна»

(П.Чубинського.)

- Чи знаєте ви, діти, який вірш я прочитала?

- Що це за вірш? (Гімн.)

 

В цьому вірші прославляють Україну. Це гімн на слова П. Чубинського, а музику написав М. Вербицький. Гімн звучить по радіо зранку і вночі, на урочистих святах. Коли звучить гімн, потрібно встати.(Стоячи слухають уривок.)

1 дитина.

Україна - край мій рідний

Від Донбасу по Карпати.

І веселий, і свободний,

І великий, і багатий.

2 дитина.

Де ясніше сонце світить?

Де гарніше зорі сяють?

Де ж солодше пахнуть квіти?

Як у нашім любім краю.

З дитина.

Боже на небі, линуть до тебе

56

Наші простенькі дитячі слова:

Ми - твої діти, ми - твої квіти,

Всі. Ми - України надія нова.

 

4 дитина.

Ти - матінка люба

 у серці єдина,

Дорожчу за тебе не знаю

 Щасти ж тобі, рідна, моя Україно!

Всі. Святий, незалежний наш краю!

 

Пісня «Україно, ненько», сл. і муз. народні (Д/в № 4 -1995 р.).

- Діти, любіть свою Батьківщину, шануйте її державні символи, любіть свою українську мову.

 

В. Сосюра «Любіть Україну»

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер і трави, і води...

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її, вічно живу і нову,

І мову її солов'їну.

 

 

 

 

 

57

Похожее изображение

 

Бесіда   “ Україна – рідна ненька»

Мета: Викликати в дітей бажання поповнювати свої знання про Україну. Вчити розуміти поняття «Батьківщина». Продовжувати знайомити дітей з містами України. Виховувати почуття приналежності до свого народу, його духовної культури. Розвивати образну пам’ять, мислення, уяву, спостережливість.

Матеріал:

Карта України, фотознімки Києва, Харкова, Львова; прислів`я, приказки; вірші.

Хід заняття:

Учитель: Ранок. Знову сонце сяє.

Моє міст оживає.

Зазирає промінь сонця

В кожен дім, у всі віконця.

Мчать по вулицях машини

Лиш вперед, мелькають шини.

58

Двірники метуть, метуть –

Скрізь наводять чистоту.

Треба всім скоріш вставати,

На роботу поспішати,

А малятам – діточкам

Час іти до дитсадка.

Я по вулиці крокую,

Місто так своє люблю я!

Тут мій дитсадок і дім,

Добре жити в місті цім!

- Як називається наше місто, село?(Відповіді дітей)

- В якій країні розташоване наше місто, село?(Відповіді дітей)

- Для всіх нас наше місто, село  є рідним. Чому?( Припущення дітей)

Рідне місто де живемо

Батьківщиною звемо…

- Наше місто одне з багатьох міст нашої країни.

Вихователь пропонує дітям розглянути карту України.

Сьогодні, люба дітвора,

У нас цікава буде гра.

Уявіть, що ми, малята,

Вирушаємо мандрувати.

- Як називається наша країна? (Україна)

- А ми з вами хто? (Українці)

- А що ж таке Україна?(Міркування дітей)

Україна – рідний край,

Поле, річка, зелен гай.

Любо стежкою іти

Тут живемо я і ти.

- Ну а тепер пограємо, про Україну разом розповідаємо….

59

- Україна яка? …. (Могутня, калинова, квітуча, зоряна, пісенна, барвінкова, багата, барвиста, дружня тощо.)

Дитина читає вірш М. Познанської..

«Про нашу Україну»

Ми дуже любим весь наш край,

І любим Україну.

Її лани, зелений гай,

В саду рясну калину.

Там соловейко навесні

Співає між гілками

Та й ми співаємо пісні, -

Змагається він з нами!

   Батьківщина наша велика, неосяжна. А складається вона з окремих  частин, які мають свої назви : Полісся, Поділля, Волинь, Галичина, Слобожанщина.

Вихователь показує частини України на карті.

- А які ви знаєте великі міста України?(Відповіді дітей)

 Послухайте, як квіти гомонять,

Дзюрчить струмок, виспівує ліщина.

І з нами всюди, в кожну мить,

Говорить наша Україна.

Послухайте: шумить вода,

Вода Дніпра до моря лине,

І з нами місто гомонить,

Столиця нашої країни.

- Як називається столиця нашої країни? (Київ.)

Учитель пропонує розглянути фотознімки вулиць, площ Києва.

- Чому таку назву має столиця України? (Діти розповідають легенду про трьох братів – засновників міста Києва.

60

В ті давні часи жили три брати: один на ім`я Кий, а другий – Щек, третій – Хорив, та їх прекрасна сестра Либідь. Кий сидів на одній горі, Щек –на другій, а Хорив на третій. Одного разу брати вирішили побудувати одне велике місто і назвати його на честь старшого брата Кия – Києвом. По сей час це місто росте і процвітає.)

Де стоїть тепер наш Київ,

Там була гора.

Жив там перший Кий з Хоривом,

Щек та Либідь - їх сестра.

Над самим Дніпром на горах,

Огороджений з боків

Ровом, мурами, валами

Київ виріс і розцвів.

- У Києві багато театрів, музеїв, парків, соборів, пам’ятників. На вулицях Києва є багато цікавих скульптур, присвячених вигаданим або казковим персонажам та предметам. У місті є пам`ятники: їжачкові в тумані, балерині, глобусу – мандрівнику,віслюку, коту…

Вихователь розповідь супроводжує показом ілюстрацій.

Символом міста Києва є каштани.

А який символ нашого міста?(Відповіді дітей)

- Разом з Києвом розцвітають і інші міста України.

Вихователь пропонує розглянути фотознімки Харкова.

- Перед нами друге за чисельністю населення місто в Україні – Харків.

- Саме в цьому місті найбільша кількість навчальних закладів. Сучасний Харків багатий на усілякі пам`ятки, парки, скульптури, собори, музеї…

- А зараз ми помандруємо на захід нашої країни та потрапимо в казку. Чому? Бо тут, не боячись холоду, живе багато левів. Здогадалися, що це за місто?(Міркування дітей).

Учитель пропонує розглянути фотознімки Львова.

61

- Звісно, леви не справжні, а з каменю, мармуру, гіпсу. Ми з вами потрапили до Львова. Майже на кожній вулиці можна зустріти лева. Жителі Львова вважали, що леви охороняють їхнє місто від ворогів…

Вихователь робить визляд, що щось чує. Можна вімкнути запис шуму моря.

Чуєте, море хлюпоче,

Запросити до себе нас хоче….

Учитель пропонує розглянути морський порт, вулиці Одеси.

- Перед нами перлина Чорного моря – Одеса. Одеса – місто багатонаціональне, адже в стародавні часи тут проживало багато народів. В Одесі багато різних пам`ячників, музеїв, парків… Одеса – місто, в якому було створено першу в Україні кінофабрику. Тут зняв свої перші картини видатний майстер світового кіно Олександр Довженко.

- Народ склав багато приказок і прислів'їв про нашу Батьківщину. Давайте зберемо зерна народної мудрості в чарівну торбинку.

Дидактична вправа « Закінчи речення»

Учитель пропонує дітям початок прислів`я, приказки, а діти додають кінець.

Прислів’я:

                     Люби і знай свій рідний …. (край)

                    Рідний край – земний …( рай.)

     Кожному мила своя … ( сторона.)

Що країна, то … ( родина.)

Людина без вітчизни, як соловей без … (пісні.)

Добре тому, хто у своєму … (домі.)

                    Україна рідненька, як…. (батько та ненька.)

- Ось і добігає подорож кінця. Про що цікавого ви дізналися? Про що хотіли б дізнатися наступного разу? (Відповіді дітей)

Красивий, щедрий, рідний край

 

62

І мова наша – солов’їна,

Люби, шануй. оберігай

Усе, що зветься ..... (Україна)

 

 

Картинки по запросу Державні символи україни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда  “Державна символіка: прапор, герб, гімн”

Мета: Ознайомити дошкільників з державною символікою України, Конституцією України; закріпити та поглибити уявлення дітей про Україну; розвивати мислення, пам`ять, зв`язне мовлення;виховувати у дітей глибокі почуття до своєї Батьківщини, рідної землі; пробуджувати пізнавальний інтерес; сприяти розширенню світогляду дітей.

Матеріал:

Карта України; зображення герба України; прапора України; грамзапис Гімну України; Конституція України; зображення – схема герба України; прапор України в техніці пазла для гри «Склади прапор»; олівці;вірші.

Хід заняття:

 

Учитель:       У всіх людей одна святиня.

 Куди не глянь, де не спитай.

 Рідніша їм своя пустиня,

 Аніж земний в чужині рай.

 Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

- Діти, ми народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі, в нашій славній … Назвіть країну в якій ми народилися?(Україна)

Учитель звертає увагу на карту України.

- Що ви уявляєте, коли говорите про Україну?(Міркування дітей)

 Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

 Ти навік у нас одна,

Ти, як мати, найрідніша,

 Ти з дитинства наймиліша,

 Ти і взимку найтепліша –

Наша отча сторона.

- Україна є самостійною незалежною державою. Як будь – яка держава, Україна має свої державні символи ГЕРБ, ПРАПОР, а також головну пісню – ГІМН.

Наш герб – тризуб.

Це воля, слава, сила.

 Наш герб – тризуб.

Недоля нас косила.

Та ми зросли, ми є,

Ми завжди будем,

Добро і пісню

Несемо ми людям.

Н.Поклад

64

вчитель демонструє дітям зображення герба.

- Тризуб символізує Трійцю Життя: Мудрість, Знання і Любов, або : Вогонь, Воду, Землю (Життя). За іншими легендами, тризуб символізує поєднання

Батька, Матері та Дитина; в ньому зашифроване слово «воля», до якої прагнули наші предки.

 Пропоную вам, малята,

Герб України розфарбувати…

- Який колір візьмемо?(Жовтий)

- На якому тлі? (На синьому)

 Мов золото тризуб сяє,

 Україну прославляє…

Учитель пропонує дітям розфарбувати схематичне зображення герба України – ТРИЗУБА.

 Прапор – це державний символ,

 Він є в кожної держави;

 Це для всіх ознака сили,

 Це для всіх – ознака слави.

 Синьо-жовтий прапор маєм:

 Синє – небо, жовте – жито;

 Прапор цей оберігаєм,

 Він – святиня знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

 Ми з ним дужі і єдині,

 Ми навіки вже з народом,

 Українським, в Україні.

Н.Поклад

Учитель пропонує розглянути прапор України.

- Що він вам нагадує?(Міркування дітей)

 

65

- Національний прапор України має синій і жовтий кольори. Жовтий – це колір пшеничної ниви, хліба, зерна, золотого сонця, без якого не дозрів би хліб; синій – це колір чистого, мирного неба. Ці кольори на нашому прапорі символізують віковічне прагнення до миру, праці, краси та багатства рідної землі.

 Пазли до рук беріть,

 Прапор України складіть…

Дидактична гра «Склади прапор»

Дітям пропонуються зображення прапора України в техніці пазла.

Діти беруть частинки штучного прапора в техніці пазла, поєднують в зображення прапора.

- Що повинна мати самостійна держава?(Гімн)

- Гімн – це найголовніша пісня України. Гімн України написали поет Павло Чубинський та композитор Михайло Вербицький. Ця пісня звучить на всіх державних святах. Гімн звучить , коли до України приїздять поважні гості з інших країн, коли вшановують українських спортсменів, які перемогли в змаганнях. Коли виконується Гімн України, ми маємо встати на знак пошани і слухати його мовчки, або співати разом із виконавцем, а праву руку покласти на серце. Давайте спробуємо.

Звучить Гімн України, а діти слухають запис поклавши праву руку на серце.

- Знаю гарну легенду і хочуть вам її розповісти.

Давно-давно жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю. Підросли вони і вирішили піти у світ. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. Як його назвали? (Тризуб). Настала черга середнього сина. Йому мати подарувала в дорогу синьо-жовту тканину. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Яке ім'я одержав середній син? (Прапор). А там,

 

66

де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мати своєму наймолодшому синові подарувала красивий солов’їний  голос. І одержав син за свій голос і величний спів ім'я Гімн.

Кожна держава за законами живе,

 Власні закони має…

- Закони нашої держави записані до збірника законів, який називається КОНСТИТУЦІЄЮ.

Учитель демонструє Конституцію України.

- Що зображено на Конституції? (Герб та прапор)

- На всіх державних документах зображають герб держави, це говорить про важливість документів.

 Є багато країн на землі,

 В них озера, річки і долини.

 Є країни великі й малі,

 А найкраща завжди – Батьківщина!

- Що має мати кожна самостійна держава?(Відповіді дітей)

- Який Герб має Україна? Що він символізує?(Відповіді дітей)

- Який прапор розвивається над Україною?(Відповіді дітей)…

Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна,

Ти, як мати, найрідніша,

Ти і взимку найтепліша –

Наша отча сторона…

 

 

 

 

 

67

Картинки по запросу київ столиця україни

 

Бесіда “Київ – столиця України”

Мета: Збагатити знання і уявлення дітей про Україну, Київ, визначні місця столиці, квітучі каштани як символ Києва і окрасу міста; закріпити знання  про державні символи; розвивати мислення, пам`ять, мислення увагу, уяву, зв`язне мовлення, спостережливість, допитливість, цікавість, бажання більше дізнатися про свою Батьківщину, її минуле і сьогодення; виховувати любов до Батьківщини.

Матеріал:

М`яч, розрізні частинки – пазли до гри «Склади повітряну кулю», ілюстрації зображення міста Київ, вірші.

Хід заняття:

Учитель:        Всі мерщій сідайте, діти,
 Домовляймось не шуміти,
 На занятті не дрімати,

 

68

 Руки вчасно піднімати…

Учитель звертає увагу на пейзажі Української природи.

 Є щось святе в словах «мій рідний край»,

 Для мене – це матусі рідна пісня,

 І рідний край від квіту білосніжний,

І  той калиновий у тихім лузі гай.

- Про що будемо сьогодні говорити?( Відповіді дітей)

- В якій країні ми живемо? ( Відповіді дітей)

- Чим для нас є Україна? ( Відповіді дітей)

- Що означає слово «Батьківщина»? ( Відповіді дітей)

Ненька наша Україна,

 Мова рідна, рідний спів,

 Це земля свята, єдина,

Наших прадідів – дідів.

Пропоную вам, малята,

 Про Україну всім розказати…

Дидактична вправа «Україна …(Яка?)»

Діти стають у коло і, передаючи м`яч один одному, добираючи слова – ознаки до слова Україна.

Україна (Яка?) – квітуча, велика, урожайна, гостинна, багата, співуча, прекрасна, чарівна, дружня, щедра, рідна, дорога, сильна, калинова, барвиста…

- Які символи обов`язково має кожна держава? (Герб, Прапор, Гімн)

- Якого кольору прапор? Що означають кольори?(Відповіді дітей)

- Що зображено на Гербі? Що символізує герб?(Відповіді дітей)

- Що можете розповісти про Гімн?(Відповіді дітей)

- Яке головне місто в нашій країні?(Київ)

Київ - місто історичне,

69

Йому вже багато літ,

А воно красиве, вічне,

Навесні каштанів цвіт.

З нього почалась держава

В давні – давні ще часи…

В ньому наша сила й слава,

В ньому предків голоси…

- Сьогодні я запрошую вас подорожувати столицею нашої Батьківщини – Києвом.

- На чому можна подорожувати, щоб зручно було оглядати все навколо? (Міркування дітей)

 Повітряну кулю з частинок складай,

 В подорож вирушай….

Дидактична гра «Склади повітряну кулю»

Дітям пропонуються частинки – пазли зображення повітряної кулі. Необхідно з частин скласти зображення повітряної кулі.

- Всі готові до подорожі? Тоді запускаємо нашу кулю (Діти лічать в зворотному порядку від 10)

- Як гарно довкола. Над нами височінь неба. А під нами місто Київ.

Вихователь пропонує розглянути зображення міста Київ з висоти пташиного польоту.

- Яку річку ви бачите?(Дніпро)

- Так, широкою змійкою поміж зелених берегів тече гордий Дніпро. Він ділить місто на дві частини. На правому березі, на високих пагорбах розкинувся старий Київ, на пологому лівому березі, виріс сучасний Київ.

- Діти, а ви знаєте, як виник Київ?( За давньою легендою місто збудували три брати: Кий, Щек і Хорив, а з ними їхня сестра Либідь і на честь свого старшого брата Кия назвали місто Києвом.)

Вихователь пропонує розглянути пам`ятник засновникам Києва.

70

- Ось саме зараз ми з вами пролітаємо над пам’ятником засновникам Києва.

- Кого зображено, як ви гадаєте?(Відповіді дітей)

- А далі золотом церковних позолот вітає нас Софіївський собор.

Вихователь пропонує розглянути зображення архітектурного пам’ятників Києва .

- Під нами головна вулиця міста - Хрещатик. Багато років назад тут був глибокий і довгий яр, який перехрещувався з другим яром і тому називався Хрещатим, від того і пішла назва вулиці – Хрещатик.

- Скільки транспорту проїздить Хрещатиком?(Відповіді дітей)

- В місті є багато пам’яток архітектури, які збереглися віддавна. Перед нами Золоті Ворота.

Вихователь пропонує розглянути зображення.

- Якого розміру?(Відповіді дітей)

- Як ви гадаєте, навіщо будували такі ворота? (Міркування дітей)

- Тільки через Золоті Ворота в давнину можна було потрапити до міста, ось чому їх називають золотими, тобто головними.

Малята люблять відвідувати парки відпочинку, ляльковий театр, цирк…

Вихователь пропонує розглянути зображення пейзажної алеї, лялькового театру, дельфінарію, цирку…

Красиве, зелене місто Київ, про нього поети пишуть вірші, композитори складають пісні.

Малята люблять своє рідне місто:

Тут цирк, театр дитячий, зоопарк,

Фунікулер, майданчики для ігор,

Тут з каруселями і гойдалками парк.

Тут хочеться, щоб кожен з вас побачив

Красу столиці у весняний час.

Коли каштанами Хрещатик розцвітає,

До Києва запрошуємо вас!

 

71

- Сучасний Київ – місто каштанів. Про це розповідається у віршах і піснях. Квітка каштана є символом Києва. Як ви думаєте, чому? (Міркування дітей)

- Так, бо в Києві росте дуже багата каштанів.

- На що схожі квіти каштана? (Відповіді дітей)

            Красиве місто на Дніпрі

Із здавна люблять люди,

У нім весняної пори

Цвітуть каштани всюди.

Це місто древнє й молоде,

Нема такого більше ніде,

І героїчне і красиве

Столиця України – Київ.

- Хто турбується про те, щоб наш народ жив у достатку мирі і щасті? (Президент.)

Запропонувати розглянути портрет президента України, назвати його прізвище.

- А працює Президент разом з Верховною Радою України ось в цій будівлі.

Вихователь демонструє зображення будівлі Верховної Ради.

 Куля наша опускається,

 Подорож наша добігла кінця…

- Чи сподобалось вам подорожувати? (Відповіді дітей)

- По чому ми подорожували?(Відповіді дітей)

- Що ми бачили під час подорожі?(Відповіді дітей)

 На білому світі є різні країни,         Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
Де ріки, ліси і гаї,                              І квіти усюди ростуть,
Та тільки одна на землі Україна,    Та тільки одну Батьківщину ми  маєм

 А ми її доньки й сини.                     Її Україною звуть.


 

72

Фото без описуАнкета

Як Ви розумієте патріотичне виховання?

1. Як Ви розумієте патріотичне виховання?

А) Любов до своєї Батьківщини і служіння йому.

Б) Нав'язування ідеології.

В) Не знаю.

2. Як Ви розумієте термін «мужність»?

А) Якості особистості з сильними рисами характеру.

Б) Якості особистості зі слабкими рисами характеру.

В) Мені це незнайоме.

3. Необхідно зараз звертати увагу на патріотичне виховання покоління?

А) Так.  Б) Ні.   В)  Не знаю.

4. Що означає для Вас «Родина», «Вітчизна»?

А) Це місце, де народився або виріс.

Б) Це термінологія, що позначає місце народження або місце проживання.

В) Я не знаю, що це означає.

5. Вважаєте Ви себе патріотом? У чому це проявляється?

6. Як Ви вважаєте, ким і де має проводитися патріотичне виховання?

А) У сім'ї.   Б) У школі.  В) В сім’ї, у школі.

7. Коли необхідно робити основний акцент на патріотичне виховання?

А) З раннього дитинства.

Б) У підлітковому і юнацькому віці.

В) У більш зрілі роки.

8. Піднімалися  питання про патріотизм у вашому навчальному закладі?

А) Так.  Б) Ні. В) Частково.

73

9. Як ви вважаєте, в школі повинен бути окремий навчальний предмет, пов'язаний з патріотичним вихованням?

А) Так, я вважаю, що необхідний такий предмет, який робить акцент на патріотичне виховання.

Б) Ні, такий предмет в рамках шкільної програми не потрібен.

В) Вважаю, що патріотичне виховання необхідно проводити в комплексі, а не тільки в рамках одного предмета.

10. Чи є сенс у патріотичному вихованні в наш час?

А) Так, зараз, як ніколи в наш час необхідно патріотичне виховання.

Б) Я не бачу зараз в цьому сенсу.

В) Я не уявляю, що це таке.

11. Чи є в Україні  патріотизм?

А) Так.   Б) Ні.   В) Не знаю

12. Хотіли б Ви, щоб у школі проводили конкурси пісень на патріотичну тему?

А) Так.  Б) Ні.  В)  Не знаю.

13. Хотіли б Ви брати участь в іграх, змаганнях, зльотах, пов'язаних з патріотичною тематикою?

А) Так, я б брав у них участь.  Б) Ні, мені це нецікаво.  В) Я не знаю.

14. Яку якість виховує в людях патріотичне виховання?

А) Любов до Батьківщини, почуття обов'язку, самовідданість.

Б) Працьовитість, незалежність характеру, акуратність.

В) Інші якості.

15. Знаєте ви історію Великої Вітчизняної війни та її героїв?

Фото без описуА) Так.    Б) Ні.    В) Дуже слабо.

Г) У школі проходили, але я не надав цьому значення.

16. Чи ведуть у Вас в сім'ї бесіди про патріотичне виховання?   А) Так.  Б) Ні.  В) Інод

74

Фото без опису

В Україні історично склалася своя система виховання, яка максимально враховує національні риси і самобутність українського народу. Головною метою національного виховання на сучасному етапі, як зазначено у Концепції національного виховання, є передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності погляду і на цій основі формування особистісних рис громадянина України, які включають в себе національну самосвідомість, розвинені духовність, моральну, художньо-естетичну, правову, трудову, розумову, фізичну, екологічну культуру, розвиток індивідуальних здібностей і таланту.

Формування національно-патріотичної свідомості здобувачів освіти ефективно здійснюється через системну роботи класних керівників  за допомогою активних форм роботи. Лідери учнівського самоврядування - генератори ідей та реалізатори задуманих проєктів.

Здобуття соціального досвіду більшою мірою відбувається під час спеціально організованої діяльності, яка повинна відповідати потребам, інтересам й можливостям учнів, бути для них значущою й цікавою, спонукати їх до розвитку й удосконалення природних задатків, здібностей.

Виховна діяльність школи має бути зорієнтована на забезпечення школяра необхідними знаннями, компетентностями, навичками суспільного досвіду й поведінки, притаманним молодій людині української держави.

 

 

 

 

 

 

 

75

Фото без опису

1. Методика організації виховної роботи в сучасній школі: навчальний посібник / Л.В.Кондрашова, О.О.Лаврентьєва, Н.І.Зеленкова. – Кривий Ріг : КДПУ, 2008 – 187 с

2.  Національна доктрина розвитку освіти від 17 квітня 2002 N 347/2002

3. Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України від 31.10.2011 №1243

                             4. Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки від 13 жовтня 2015 року № 580/2015

5. Коркішко О.Г. Підготовка майбутнього вчителя до позаурочної роботи з патріотичного виховання //Гуманізація навчально–виховного процесу: Зб. наук. праць. Вип.XX/За заг. ред. проф. Сипченка В.І. – Слов’янськ: СДПУ, 2003. 103 с.

  6. Красоткіна Н.Г.  Виховні бесіди в початкових класах. - Тернопіль : Мандрівець, 2008. - 176 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://rada.info/upload/users_files/22058690/29e997cff70b3a46ab6f1e4dd4ae2822.odt


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень